حدیث عشق

حدیث عشق

منازل الاخرت

چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۵۷ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از منازل هولناک سفر آخرت قبر است

که هر روز می گوید منم خانه غربت ،منم خانه وحشت ،منم خانه کرم.

این منزل عقبات بسیار سخت وجاهای دشوار و هولناک دارد،و ما در اینجا به چند عقبه از آن اشاره می کنیم:

عقبه اول وحشت قبر است چون میت را به نزدیک قبر آورند به ناگاه او را داخل قبر نکنند به درستی که برای قبر هولهای بزرگ است و پناه برد حامل آن به خداوند از هول مطلع و بگذارد میت را نزدیک قبر

اندکی صبر کنند تا استعداد دخول را بگیرد ،پس اندکی او را پیشتر برد و اندکی صبر کند آنگاه او را به کنار قبر برند.

مجلسی (ره)در شرح آن فرموده : هر چند روح از بدن مفارقت کرده است اما نفس ناطقه زنده است و تعلق او از بدن بالکلیه نشده است و خوف ضغطه قبر و سوال منکر ونکیر و رومان فتان (فرشته که قبل از نکیر ومنکر وارد می شود و مرده آماده می کند برای سوالات نکیر ومنکر )قبور و عذاب برزخ هست ،تا آن که از جهت دیگران عبرت است که تفکر کنند چنین واقعه ای در پیش دارند.

روایت شده که حضرت فاطمه صلوات الله علیها در وصیت خود به امیر المومنین صلوات الله علیه گفت :چون من وفات کردم شما مرا غسل بده و تجهیز کن و نمازگزار بر من ومرا داخل قبر کن ودر لحد بسپار و خاک بر من بریز و بنشین نزد سر من مقابل صورتم ،و قرآن و دعا برای من بسیار بخوان ،زیرا که آن ساعت ساعتی است که مرده محتاج است به انس گرفتن با زنده.

برای رفع وحشت شب اول قبر میت دو رکعت نماز بگذارید در رکعت اول حمد و آیه الکرسی ودر رکعت دوم حمد وده مرتبه سوره قدر بخوانید و چون سلام دهید بگوید :اللهم صل علی وآل محمد و ابعث ثوابها الی قبر ذلک المیت فلان بن فلان و به جای فلان نام میت را بگوید.

از حضرت رسول (ص) روایت شده که بر میت ساعتی سخت از شب قبر ، پس رحم نمایید مردگان را به صدقه و اگر چیزی نیافتی دو رکعت نماز بخوانید در رکعت اول حمد یک مرتبه و قل هو الله دو مرتبه و در رکعت دوم حمد یک مرتبه ، الهیکم التکاثر ده مرتبه و سلام وبگوید اللهم صل علی محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الی قبر ذلک المیت فلان بن فلان ، پس حق تعالی می فرستد همان ساعت هزار ملک به سوی قبر آن میت، با هر ملکی جامعه ای و حله ای و تنگی قبر او را وسعت دهد تا نفخ صور ،و عطا کند به نماز کننده به عدد آنجه آفتاب بر آن طلوع می کند حسنات ،و بالا برده می شود برای او چهل در جه.

از چیزهای که نافع است برای وحشت قبر :

آن که رکوع نماز را کامل و تمام کند از امام محمد باقر (ع)مروی است که کسی که تمام کند رکوع خود را داخل نشود او را وحشتی در قبرش.

و نیز آن که در هر روز صد مرتبه بگوید:لا اله الله الملک الحق المبین تا بود باشد برای او امانی از فقر و وحشت قبر و بکشد به سوی او توانگری را و گشود شود در های بهشت چنان که در خبر وارده شده است.

و نیز خواندن سوره یس پیش از خواب و آن که بخواند نماز لیله الرغائب را که در مفاتیح الجنان آمده.

وروایت شده هر که دوازده روز از شعبان روزه بگیرد ،زیارت کنند او را در قبر او هر روز هفتاد هزار ملک تا وقت دمیدن در صور .

و هر که عیادت کند مریضی را ، حق تعای می فرماید به او ملکی که عیادت کند او را در قبرش تا وقتی که وارو محشر شود .

عقبه دوم این سفر پر خطیر و چیز های که باعث نجات از آن می شود را ،انشاالله در روز های آینده به نقل از کتاب منازل الاخره از مرحوم حاج شیخ عباس قمی (قدس سره ) را برای خوانندگان محترم خواهم نوشت .







موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۲۶
زهرا یوسفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی